Artykuły

Lekcja czwarta - rozmywanie tła na zdjęciu

taida-tarabula-foto.jpg

Fot. Przemysław Wierzchowski

Taida Tarabuła jest fotografem od 25 lat. Psy fotografuje od lat 12, od czasu przygarnięcia ze schroniska kudłatej gwiazdy, Tosi. Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików. Na co dzień naucza fotografii w swojej małej szkole fotografii. Jest też wykładowcą na jednej z warszawskich uczelni. Współpracuje z kilkoma fundacjami i schroniskami dla zwierząt, pomagając fotografować zwierzaki szukające nowych domów.

Kontakt e-mail: lp.adiatotof
Strony www:

http://foto-psy.pl
http://taida.pl
http://facebook.com/FotografiaPsow/


Aby zdjęcie zwierzaka mocniej przemawiało do naszych zmysłów i było bardziej wyraziste, wystarczy czasem rozmyć drugi plan. Wówczas żadne dodatkowe elementy z tła nie będą odrywały uwagi od naszych modeli. Dziś parę słów o tym, jak można uzyskać taki efekt.

W poprzednim odcinku, pisałam o tym, że niewłaściwe tło może całkiem zniszczyć nawet najlepsze ujęcie. Jedną z metod, która pozwoli Wam robić zdjęcia bez martwienia się o bałagan w tle jest jego rozmycie. Wymaga to jednak po pierwsze posiadania właściwego aparatu (większością telefonów komórkowych i aparatów kompaktowych bardzo trudno to osiągnąć), a po drugie skupienia się na technice (a nie tylko na kadrowaniu i „pstrykaniu”). A zatem dziś rozdział dla bardziej ambitnych!
Pierwszym krokiem jest ustawienie głównego pokrętła w aparacie na literze A (lub w niektórych aparatach na Av). Skrót ten oznacza tryb tzw. priorytetu przysłony. Kryje się za tym konieczność ustawienia tego parametru samodzielnie przez fotografa. Przysłona to taki element konstrukcyjny obiektywu, który przymyka i otwiera otwór, przez który wpada światło. Jeśli ustawisz małą, najlepiej minimalną wartość przysłony, np. F5,6 (w większości aparatów przysłona oznaczona jest na wyświetlaczu literą F), tło będzie bardziej zamazane niż przy jej wyższych wartościach. Przysłonę zmienisz łatwo kółkiem, które zazwyczaj znajdziesz pod palcem wskazującym prawej ręki (jeśli go nie znajdziesz, najlepiej zerknąć do instrukcji). Aby tło dobrze się rozmyło, użyj możliwie długiego obiektywu, lub po prostu wyciągnij zoom. Jeśli pies będzie w miarę daleko od tła, a Ty w miarę blisko psa, tło powinno wyjść mocno zamazane. Fotografowie mówią wtedy o niewielkiej głębi ostrości. Do dzieła! Wasi modele czekają :)


fot-1.jpg

Fot. 1. Zdjęcie wykonane długim obiektywem (200 mm) na wysokiej przysłonie (F1,8) – tło jest dość ostre, mówimy o dużej głębi ostrości.


fot-2.jpg

Fot. 2. Zdjęcie zrobione trochę krótszym obiektywem (85 mm), ale na bardzo małej przysłonie (F1,8) – ostre są w zasadzie tylko oczy psa, mówimy o małej głębi ostrości.