Artykuły

Dobre maniery. Pozytywne szkolenie szczeniąt i psów dorosłych

62dacc9073cb73a04263a47283286e51jwz1108.jpg
lek. wet.
Aleksandra Słyk-Przeździecka

Szkolenie pozytywne psów w odróżnieniu od tzw. tradycyjnego bazuje na wzmacnianiu pozytywnych zachowań przy pomocy nagród, a wygaszaniu zachowań niepożądanych poprzez brak nagród. Szkolenie ma też na celu nauczenie człowieka szukania właściwych dróg dojścia do psa i obserwacji jego zachowań.

Na pytania odpowiada lek. wet. Aleksandra Słyk-Przeździecka, szkolenie psów Warszawa www.behawiorysta.com

Na czym polega pozytywne szkolenie na etapie psiego przedszkola?

Psie przedszkole to zajęcia przeznaczone dla szczeniąt nastawione na socjalizowanie psa i jego wychowanie. Pozytywne szkolenie psiego przedszkolaka polega na budowaniu między nim 
a opiekunem więzi opartej na wzajemnym zaufaniu i dobrej komunikacji. Każdy szczeniak chętnie nawiąże z nami współpracę, jeśli tylko będzie wiedział, czego od niego oczekujemy. Jeśli nasze wychowanie będzie polegać wyłącznie na pokazywaniu psu, czego mu nie wolno, możemy być pewni tylko tego, że stracimy wiele czasu i nerwów, nie mówiąc o zniszczonych dywanach czybutach. Dużo szybszą, skuteczniejszą i przyjemniejszą metodą jest wskazanie szczeniakowi, co ma robić. Innymi słowy, musimy nauczyć naszego czworonoga dobrych manier. Pozytywne podejście sprowadza się do tego, że nagradzamy smakołykami, zabawą, pieszczotami zachowania przez nas pożądane, a ignorujemy lub staramy się zapobiec niepożądanym. Pokazujemy psu, jakie zachowanie jest wskazane w miejsce niepożądanego proponując na przykład przeżuwanie psiego gryzaka zamiast gryzienia naszych butów. W ten sposób bez zadawania bólu i łamania psiej psychiki możemy nauczyć szczeniaka, że wybór rozwiązania zgodnego z naszą wolą przyniesie mu określone korzyści. Nauka podczas zajęć w psim przedszkolu powinna opierać się wyłącznie o bodźce pozytywne. W niektórych przedszkolach część spotkań odbywa się w miejscach publicznych, aby pod okiem trenerów opiekunowie mogli zapoznawać szczeniaki ze światem, w którym przyjdzie im żyć. Wspólnie spacerują po mieście, odwiedzają kawiarnie, przystanki autobusowe i gabinety weterynaryjne. Ważne jest, aby były to doświadczenia przyjemne lub neutralne, dzięki czemu maluch zaakceptuje je i uzna za zwyczajne.

W szkoleniu szczeniaka najważniejsze jest, aby nabrał on przekonania, że współpraca z opiekunem jest fantastyczną zabawą, ale z jasnymi regułami. W psim przedszkolu poprzez taką zabawę maluchy uczą się reagować na polecenia „siad” lub „waruj”, ćwicząc jednocześnie koncentrację na opiekunie w obecności innych psów. Podczas zajęć psiak opanowuje sztukę wracania do opiekuna na każde zawołanie i odkrywa, że „jego” człowiek jest atrakcyjniejszy niż otoczenie i rozbrykane towarzystwo. To ułatwia naukę grzecznego chodzenia na smyczy i spokojnej reakcji na inne czworonogi, a także nieznane rzeczy i sytuacje. W czasie szkolenia opartego na wzmocnieniu pozytywnym młody psiak chętnie i właściwie sam się uczy, bo zależy mu, aby zasłużyć na nagrodę. Naszą rolą jest tylko precyzyjne wskazanie mu, co opłaca się robić, a czego nie warto.

Jak szkolić pozytywnie psa dorosłego?

Pies uczy się całe życie. Na co dzień każdy czworonożny przyjaciel prezentuje wiele zachowań, które możemy utrwalać poprzez pozytywne wzmacnianie (nagradzanie). Warto to wykorzystać. Gdy pies robi coś, co uważamy za dobre lub przydatne, 
a nawet, gdy po prostu leży spokojnie, pochwalmy go i dajmy nagrodę. Pamiętajmy, że ciężka praca, jaką wykonaliśmy szkoląc szczeniaka, może pójść na marne, jeśli w wieku dorosłym pies będzie izolowany i szkoleniowo zaniedbywany. Nie oznacza to, że musimy nagradzać go zawsze za każde wykonane polecenie. Robimy tak na początku nauki, ale kiedy pożądane zachowanie zostanie należycie utrwalone, stopniowo ograniczamy stosowanie nagród i wzmacniamy zachowanie tylko od czasu do czasu. Szkolić psa pozytywnie można samodzielnie, korzystając z licznej dostępnej literatury fachowej oraz Internetu. Jednak najpopularniejszą formą rozwijania psich umiejętności są kursy grupowe. Do wyboru jest cała gama szkoleń z posłuszeństwa, psich sportów (agility, frisbee, flyball, taniec z psem itp.), dyscyplin myśliwskich 
i zajęć specjalistycznych (dogoterapia, ratownictwo). Osoby szkolące pozytywnie korzystają najczęściej z trzech technik uzyskiwania zachowań: naprowadzania, wyłapywania i kształtowania. Naprowadzanie polega na zachęcaniu psa ruchem np. ręki do zaprezentowania określonego zachowania. Wyłapywanie jest nagradzaniem zachowania, które pies prezentuje sam z siebie, np. przeciąganie się. Kształtowanie to nagradzanie kolejnych ruchów psa, co krok po kroku prowadzi do uzyskania zachowania końcowego.

1cbf0791dd8cf39c15e9c9b9e7902495jwz110801.jpg