Trzeba przyznać, że polskie drogi nie cieszą się zbyt dobrą jakością i często zdarza się nam w czasie jazdy - nie jeden raz je "przeklinać". Każdy kierowca marzy więc o samochodzie wyposażonym w dobre nadwozie i zawieszenie, który prowadziłoby się lekko i sprawnie. Sadza, suczka rasy owczarek belgijski, wraz ze swoim Panem postanowili przetestować Citroena C5 1.6 HDi i sprawdzić, czy to auto spełnia wymagania zmotoryzowanych. Oto jej relacja:Często jeździmy na dalekie wycieczki. Nasz samochód jest już trochę stary, dlatego mój Pan postanowił, że kupi nowe "cztery kółka". Możliwość testowania Citroena C5 przyjął z ogromną radością, a i ja nie ukrywam, że się bardzo ucieszyłam. Przecież też mam coś do powiedzenia w sprawie wyboru nowego samochodu. Citroen C5 wyróżnia się wysokim komfortem, przede wszystkim dzięki zastosowaniu zawieszenia hydroaktywnego, które samoczynnie przystosowuje się do warunków drogowych. Podczas pokonywania zakrętów, system stabilizacji toru jazdy (ESP) dostosowuje prędkość i koryguje tor jazdy. Przy jeździe z prędkością do 10 km/h, można podnieść dodatkowo zawieszenie nawet o kilkanaście centymetrów, co pomaga uniknąć zahaczenia o podłoże. Wybór stylu zawieszenia dokonuje się poprzez uruchomienie przyciskiem na konsoli funkcji "sport", która pozwala na przejście do trybu dynamicznego, zwiększającego przyjemność prowadzenia. System AFIL wykrywa niezamierzoną zmianę pasa ruchu bez włączenia kierunkowskazu. W przypadku, gdy samochód bez sygnalizacji kierunkowskazem zacznie przekraczać linię oddzielającą pas ruchu, system spowoduje włączenie układu generującego drgania w fotelu kierowcy. Dynamiczny styl i zdecydowana linia dają Citroenowi C5 dwufunkcyjne kierunkowe reflektory ksenonowe, umożliwiające skuteczne oświetlenie i zapewniające optymalną widoczność. Doczekały się one już potocznej nazwy - "bumerangi". Niski poziom hałasu i drgań, przestronna kabina, pojemność bagażnika 563 l, a po całkowitym złożeniu tylnej kanapy 1658 l (możliwe jest rozłożenie w systemie 2/3 i 1/3) wpływają nieprawdopodobnie na komfort podróżowania. Samochód wyposażony jest także w praktyczne i skuteczne systemy jak: automatyczna blokada drzwi, wspomaganie kierownicy i parkowania przodem, radar cofania oraz ogranicznik prędkości. Ten ostatni po włączeniu umożliwia przestrzeganie ograniczeń prędkości i spokojną jazdę bez obowiązku nieustannego kontrolowania prędkości jazdy. Zapomniałam wspomnieć, że prędkość jaką auto osiąga przy maksymalnej mocy 110 KM i przyśpieszeniu 11,3 s., wynosi 190 km/h. W teście zderzeniowym EuroNCAP Citroen C5 otrzymał pięć gwiazdek, a jego średnie zużycie paliwa wynosi 5,4/100 km. Wewnątrz kabiny znajdują się poduszki powietrzne, chroniące podróżnych w przypadku zderzenia. Są to dwie poduszki przednie, dwie boczne i dwie kurtynowe oraz dodatkowa, umieszczona pod kierownicą. Ponadto wszystkie siedzenia wyposażone są w pasy bezpieczeństwa z czujnikiem informującym o konieczności ich zapięcia. Ja też mam swój specjalny pas bezpieczeństwa, który przypina się do szelek i do napinacza tylnej kanapy. W czasie jazdy czułam się bardzo dobrze i wygodnie, ponieważ nic wcześniej nie jadłam, a mój Pan pilnował bym dostawała wodę do picia. Zatrzymywał się często na krótkie postoje - na "rozprostowanie łap". Bardzo podobała mi się jazda Citroenem C5 i mój Pan chyba też był zadowolony. Będziemy miło wspominać tę podróż.


Dorota Szulc-Wojtasik
Wojciech Czerwiecki